Els efectes de les pantalles sobre els xiquets i joves

Un controvertit estudi de la Acadèmia de les Ciència de França assegura que utilitzar de manera dosificada els vídeojocs i pantalles interactives podria tenir un efecte positiu en els xiquets, sempre que estiguen acompanyats per un adult. L’altra cara de la moneda es que els jocs i Internet comporten un risc de desenvolupar un pensament massa ràpid i superficial.

L’estudi titulat “El xiquet i les pantalles” assegura que quan un xiquet està jugant a un vídeojoc s’activa la part posterior del cervell, que s’encarrega dels automatismes. Però, és interessant veure que també s’activa la regió frontal, que s’encarrega de les capacitats reflexives.

En França, aquest informe ha suscitat gran polèmica. I uns seixanta investigadors, encapçalats per Michel Desmurget, director d’investigació en neurociència en el Inserm, han signat un comunicat crític sota el títol: “Deixar els xiquets davant les pantalles és perjudicial”.

Respecte al tractament de la informació científica en aquest vídeo, hem de dir que es dóna una visió prou seriosa i rigorosa. En un primer moment se’ns mostra la visió que està a favor de l’emprament de les pantalles pels xiquets, amb exemples de nens menuts que no distingeixen entre una pantalla i una revista o mitjançant una infografia que mostra les parts del cervell que s’activen quan aquests estan utilitzant un vídeojoc. D’altra banda, al final del vídeo se’ns comenta que hi ha una altra part d’experts que estan en contra de l’utilització massiva de les pantalles i vídeojocs per part dels xiquets. En aquest punt podem dir que faltaria una mica més d’informació o, al menys, una declaració d’algun dels investigadors que ha signat el comunicat que assegura que deixar els nens davant les pantalles és perjudicial.

Pel que fa a les fonts, en aquest vídeo apareixen dos científics que donen sentit a l’argumentació que està a favor de l’emprament de les pantalles per part dels xiquets. Des d’aquesta perspectiva podem dir que es fa una bona utilització de les fonts que complementen la informació donada des d’Euronews.

En oposició a aquest vídeo, ens trobem amb un altre publicat per Rome Reports, que és una agència de notícies audiovisuals sobre el Papa el Vaticà i l’església catòlica. En aquest reportatge se’ns mostra, a partir d’un estudi elaborat per la Fundació Generaciones Interactivas, els xiquets i joves d’entre 10 i 18 anys dediquen 30 hores cada setmana a vídeojocs, Internet, televisió, mòbils i dispositius mp3.

Al llarg de vídeo només apareixen les declaracions de “l’expert” en la fundació Generaciones Interactivas, que en lloc de donar la seua visió sobre l’utilització massiva de les pantalles per part dels xiquets només aporta dades sense dotar-les d’argumentació. És més, en un moment comenta una anècdota de dos xiquets que seguien un bloc on s’animava al suïcidi i els dos van aparèixer morts al poc d’uns quants dies. Un comentari, que des del meu parer, no venia al cas i no aporta res a la informació.

En comparació, el primer vídeo dóna una millor visió de la ciència i aporta més punts de vista a la informació tractada. Per altra banda, el segon vídeo només mostra els resultats de la fundació Generaciones Interactivas i al final intenta alliçonar als pares dient que realitzen més activitats amb els xiquets i passen més temps amb ells.

Rosa Ivars Ribes

Aquesta entrada ha esta publicada en Tecnologia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s