El tractament de la ciència als mitjans digitals

Després d’haver analitzat quatre diaris electrònics estatals com són El País, El Mundo, La Razón i Público he arribat a la conclusió que totes les seccions de ciència analitzades es caracteritzen per proporcionar una informació atractiva, cridanera i no tractada amb massa profunditat i rigorositat per por a avorrir el públic o per por a no se llegida. També hi ha una excessiva dependència de les agències, on el periodista es limita a copiar els continguts sense afegir res més.

Per tant, es tracta d’una inforamció simple, on destacta l’espectacularitat de les fotos o la curiositat que susciten els temes tractats. No obstant, en alguns mitjans com El País comença a haver una equivalència entre les peces redactades pels membres de la plantilla amb les notícies que venen directament d’agències. És un camí llarg, però que a poc a poc va obrint els ulls de cara a la importància de donar una informació sobre ciència rigorosa i amb major profunditat.

D’altra banda, apareixen moltes notícies científiques vinculades a la política, la situació social o a temes jurídics. És, d’alguna manera, com parlar de ciència en un segon terme, donant una major importància als altres aspectes de la realitat.

Un element que apareix sobretot a El Mundo és la irrupció dels blocs com a substitució de la informació pròpia, com a vehicle d’informació científica en el qual, a banda de donar a conèixer un fet i explicar una mica més el que significa, la qüestió de l’opinió personal està clarament manifesta.

La diferència del tractament de la informació científica amb la informació sobre tecnologia és més que evident. Als quatre diaris electrònics apareixen seccions individualitzades sobre aquest tema on la majoria de les notícies provenen de les agències d’informació o on la seua actualització és més constant. Com a curiositat, a El País, fins i tot aquesta secció té una maquetació més acurada i atractiva que la de ciència o salut.

Tot aquest panorama ens ha de fer pensar en la situació actual que viu la ciència en la nostra societat. Si tenim en compte els resultats de l’enquesta sobre la Percepció de la Ciència realitzada per la Fundació Espanyola de Ciència i Tecnologia (FECYT), la població està cada vegada més interessada en la ciència, però un de cada quatre espanyols assegura que no l’entén i un 42% opina que té una baixa formació científica.

Davant aquestes dades s’hauria de fer un esforç des de les Administracions o Institucions Oficials per potenciar la cultura científica en la ciutadania espanyola. En definitiva, es tracta de potenciar en la educació la idea de la cultura científica per poder igualar-la amb la de la cultura humanística.

A tot això hem d’afegir la participació de la premsa de referència, ja que és un dels instruments bàsics amb els que compta hui dia la societat per a la difusió dels avançps científics i per a fer que la ciència forme part de la nostra cultura habitual. Està demostrat que en els temes científics el públic agraeix, al menys, continguts que li puguen ser útils en la seua vida quotidiana, seguint la línia del denominat periodisme de servei. Actualment, aquesta inquietud s’està estenent a la ciència en general, sempre que la comunicació siga de qualitat i intel·ligible per al lector.

En definitiva, hauriem d’oferir, dins de la societat mediàtica, productes i serveis atractius i fins i tot divertits, sense perdre per suposat la dignitat i rigorositat, perquè tota la societat puga formar part d’ells. En suma, es tracta d’aconseguir una imatge de la ciència amigable i per tant, que fóra accessible a tothom.

Els mitjans de comunicació han de ser el vehicle que vincule la ciència amb els lectors, per això també s’hauria de potenciar l’especialització dles periodistes perquè puguen donar una informació rigorosa, que ajude al públic a situar-se davant la notícia, sense que es perda en tanta terminologia tècnica. Per tant, s’ha de potenciar la formació de la ciutadania i també dels periodistes respecte de la ciència per fer que la societat avance i entenga la importància de la ciència per a les nostres vides.

Amb el treball realitzat sobre l’anàlisi de les principals capçaleres elcetròniques del nostre país es dóna a conèixer la realitat de la informació científica als mitjans digitals, una informació massa depenent de les agències, on prima l’espectacularitat i els temes banals. Les reflexions exposades anteriorment tracten de fer obrir els ulls a la població sobre el paper rellevant de la ciència, i només a través dels mitjans de comunicació es podrà fer arribar aquest missatge. Així que s’hauria de reforçar la formació dels periodistes perquè donaren una informació més precisa, elaborada i amb major profunditat que la que ofereix actualment la premsa al públic generalista.

Rosa Ivars

Aquesta entrada ha esta publicada en Física. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s